EUWT jako instytucja w programach UEmożliwości wykorzystania formy prawnej EUWT do zarządzania programami UEA. Uwagi wstępne W nowym okresie programowania (2014-2020) UE stawia wyraźnie na zintegrowane podejście do rozwoju regionalnego. Ma to służyć koordynacji programów i osiągnięcia maksymalnych synergii w ich realizacji. Zintegrowane podejście wymaga jednak stworzenia nowych mechanizmów, które w najlepszy sposób mogą zapewnić osiągnięcie zamierzonych celów. Dlatego też pojawiają się w przepisach wspólnych następujące mechanizmy:
Według przepisów dotyczących funduszy strukturalnych EUWT może być członkiem w Komitecie Sterującym Planów Wspólnych Działań lub Instytucją Pośredniczącą w realizacji programów finansowanymi na zasadach ZIT (zob. niżej), a także może przyjąć funkcję Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym albo Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Operacyjnego albo ich części. B. EUWT jako Instytucja Pośrednicząca w ZIT EUWT może działać jako Instytucja Pośrednicząca w następnym okresie programowania (2014-2020) w ramach ZIT (czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne∞). Podstawą prawną ZIT są art. 36 i nast. rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów (1303/2013)∞. Możliwość włączenia EUWT w ramach ZIT wynika wprost z art. 11 Rozp. (UE) NR 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Europejska współpraca terytorialna”∞. "ZIT to narzędzie do wdrażania strategii terytorialnych w sposób zintegrowany. (...) Pozwala państwom członkowskim na implementację Programów operacyjnych w sposób przekrojowy oraz uzyskiwanie finansowania z różnych osi priorytetowych jednego lub kilku Programów operacyjnych, co zapewnia implementację zintegrowanej strategii dla określonego terytorium." (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne∞, str. 3). "ZIT są dostosowane do realizacji działań w kontekście europejskiej współpracy terytorialnej (EWT). Na przykład ZIT w kontekście transgranicznym może być wykorzystana do implementacji zintegrowanej strategii rozwoju obszarów miejskich w miastach przygranicznych" (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, str. 3∞). Częścią składową ZIT może być "Rozwój lokalny kierowany przez społeczność (CLLD/RLKS). "Jednakże pomiędzy ZIT a CLLD istnieją istotne różnice. CLLD jest podejściem ściśle oddolnym. To lokalna grupa działania określa treść strategii rozwoju lokalnego oraz operacji finansowanych w jej ramach. Z drugiej strony ZIT nie określa z góry sposobu podejmowania decyzji w sprawie samych inwestycji – ten proces może przebiegać odgórnie bądź oddolnie, może też być połączeniem obu tych podejść. Tak więc CLLD może być jednym z elementów zintegrowanej strategii miejskiej realizowanej w ramach ZIT." (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne∞, str. 4). C. EUWT jako beneficjent Wspólnych Planów Działania (WPD) EUWT może być beneficjentem WPD (art. 9 Rozp. (UE) NR 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Europejska współpraca terytorialna”∞). "Wspólny plan działania (WPD) jest nowym rodzajem operacji zintegrowanej realizowanej dzięki podejściu opartemu na wynikach w celu osiągnięcia konkretnych celów uzgodnionych wspólnie przez państwo członkowskie i Komisję. Obejmuje on grupę projektów, które są przeprowadzane na odpowiedzialność wyznaczonego beneficjenta. W praktyce zarządzanie finansami wspólnego planu działania będzie oparte wyłącznie na planowanych wynikach. Wspólny plan działania może być finansowany z EFS i EFRR. Nie może on jednak zostać wykorzystany do wsparcia infrastruktury. Może być częścią jednego lub kilku programów operacyjnych, a tym samym stanowić użyteczny instrument wspierania ściślejszej integracji różnych funduszy zmierzających do osiągnięcia wspólnego celu." - cytat za Dokument Roboczy Służb Komisji, Elementy wspólnych ram strategicznych na lata 2014-2020..., str. 11∞ (Dokument SWD(2012) 61 final z dnia 14.3.2012 r.). Podstawą prawną WPD są art. 104 i nast. 1303 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów (1303/2013)∞). D. EUWT jako Instytucja Zarządzająca programem EWT lub jego częścią Wg strony Funduszy Europejskich∞: "Instytucje Zarządzające posiadają szereg kompetencji związanych m.in. z wyborem wniosków do dofinansowania, a ponadto liczne obowiązki np. w zakresie kontroli prawidłowości przeprowadzania projektów oraz kontroli realizacji całego programu. Ponadto, zobowiązane są do promowania danego programu operacyjnego i informowania o nim potencjalnych Beneficjentów." W takiej funkcji działał do niedawna np. Grande Region∞. EUWT może przyjąć postać instytucji zarządzającej (art. 22 Rozp. (UE) NR 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Europejska współpraca terytorialna”∞). Polskie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie przewiduje jednak powierzania EUWT funkcji Instytucji Zarządzającej programami EWT (MRR, PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ Z UDZIAŁEM POLSKI W PERSPEKTYWIE 2014-2020∞, 2012, s. 6). CategoryEUWTZagadnieniaOgolne CategoryFunduszeEuropejskie
informacja prawna  |  regulamin  |  korzystanie z treści wyłącznie w oparciu o licencję openlaw.pl ©
Valid XHTML 1.0 Transitional∞  |  Valid CSS∞  | 
Powered by Wikka Wakka Wiki 1.1.6.3∞
|
Strona zosta�a wygenerowana w 0.0212 sekund
brak komentarzy do strony. [dodaj komentarz]