Spis treści A. Przedmiot opinii B. Stan faktyczny i prawny 1. Stan faktyczny 2. Podstawy prawne C. Podstawa prawna przekazania p... 1. Rozporządzenie 1370/2007 a. zakres zastosowania rozporząd... b. możliwości finansowania 2. Ustawa o publicznym transporc... 3. Ustawa o samorządzie gminnym a. pomoc na podstawie art. 10 U... b. obowiązek partycypacji w art.... 4. Ustawa o finansach publicznych a. przekazanie środków na podsta... b. przekazanie środków na podsta... 5. Umowne podstawy transferu śro... D. Odpowiedź Możliwości finansowania realizacji zadania publicznego transportu zbiorowego w strefie transgranicznejopinia prawnaA. Przedmiot opinii Przedmiotem opinii jest zagadnienie finansowania przez polską gminę realizacji zadania publicznego w postaci lokalnego transportu zbiorowego przekazanego na podstawie porozumienia międzygminnego jednostce administracyjnej położonej poza granicą Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium sąsiedniego państwa. B. Stan faktyczny i prawny Odpowiedź na powyższe zagadnienie wymaga sprecyzowania stanu faktycznego i prawnego. 1. Stan faktyczny
Polska gmina zamierza uruchomić publiczny transport zbiorowy na swoim obszarze. Z uwagi na brak własnych możliwości technicznych chciałaby powierzyć wykonywanie tego zadania spółce komunikacyjnej gminy niemieckiej. Powierzenie zadania miałoby nastąpić na podstawie porozumienia międzygminnego zawartego pomiędzy gminą polską i niemiecką według zasad przewidzianych w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym oraz w ustawie o samorządzie gminnym. 2. Podstawy prawne W Rzeczpospolitej Polskiej obowiązuje obecnie wiele aktów prawnych, obejmujących swoim zakresem zastosowania transport samochodowy osób. Dla odpowiedzi na zadane pytanie mają znaczenie następujące akty prawne:
C. Podstawa prawna przekazania przez gminę polską środków publicznych zagranicznej jednostce administracyjnej Gmina jest jednostką sektora finansów publicznych (art. 9 pkt 2 UFinansePubl
art. 9 UFinansePubl ). Dokonując dyspozycji środkami publicznymi jest związana regulacjami tejże ustawy. To oznacza, iż dla wszelkiej dyspozycji środkami publicznymi niezbędne jest podstawa prawna.Sektor finansów publicznych tworzą: 1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały; 2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki; 3) jednostki budżetowe; 4) samorządowe zakłady budżetowe; 5) agencje wykonawcze; 6) instytucje gospodarki budżetowej; 7) państwowe fundusze celowe; 8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; 9) Narodowy Fundusz Zdrowia; 10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej; 11) uczelnie publiczne; 12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne; 13) państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe; 14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego. Podstawą prawną mogą być przepisy ustawy lub postanowienia umowne. W tym drugim podstawą mogą być zarówno umowy cywilno- jak i publicznoprawne. 1. Rozporządzenie 1370/2007
a. zakres zastosowania rozporządzenia Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz.Urz. L 315 , z 3.12.2007, s. 1-13) obejmuje swoim zakresem zastosowania następujące sprawy (art. 1 ust. 1 i 2 RozpWE13702007):
Należy rozważyć, czy porozumienie międzygminne jest "umową o świadczenie usług publicznych" w rozumieniu art. 2 lit. i) RozpWE13702007. Definicja wskazuje na to, iż... 2. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym określa zasady finansowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym, w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, pod warunkiem, iż chodzi o przewóz realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 ust. 2 UPTZ
art. 1 UPTZ ).1. Ustawa określa zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym realizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w strefie transgranicznej, w transporcie drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim oraz w żegludze śródlądowej. 2. Ustawa określa także zasady finansowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym, w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, realizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w transporcie, o którym mowa w ust. 1. Art. 50 UPTZ
art. 50 UPTZ i nast., dotyczące zasad finansowania publicznego transportu zbiorowego, nie mogą więc znaleźć zastosowania do finansowania publicznego transportu zbiorowego w strefie transgranicznej.1. Finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej może polegać w szczególności na: 1) pobieraniu przez operatora lub organizatora opłat w związku z realizacją usług świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, lub 2) przekazaniu operatorowi rekompensaty z tytułu: a) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym, lub b) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora, o ile zostały ustanowione, lub c) poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, lub 3) udostępnianiu operatorowi przez organizatora środków transportu na realizację przewozów w zakresie publicznego transportu zbiorowego. 2. W przypadku operatora wybranego w trybie, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, przekazanie rekompensaty z tytułu poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego nie może prowadzić do odzyskania całości poniesionych kosztów. 3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do operatora wybranego w trybie, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3, jeżeli umowa o świadczenie usług publicznych przyjmie formę koncesji na usługi. 4. W przypadku operatora wybranego w trybie, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2: 1) pobieranie opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, stanowi prawo do korzystania z usługi, 2) udostępnianie środków transportu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, oraz przekazanie rekompensaty stanowi płatność koncesjodawcy - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi. 3. Ustawa o samorządzie gminnym
Ponieważ - jak ustalono w innej opinii - dopuszczalne jest zawarcie porozumienia o powierzeniu zadania publicznego, w rachubę wchodzą przepisy ustawy o samorządzie terytorialnym. a. pomoc na podstawie art. 10 USamorzGm
art. 10 USamorzGm 1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. 2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. Na podstawie art. 10 ust. 2 USamorzGm
art. 10 USamorzGm gminy mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. Rodzaj pomocy określa art. 220 UFinansePubl1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. 2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
art. 220 UFinansePubl . Może być to dotacja celowa lub pomoc rzeczowa. W literaturze uznaje się przyjmuje się nawet dopuszczalność świadczenia pomocy dla podmiotów zagranicznych (Szewc w: Szewc/Jyż/Pławecki, Samorząd Gminny. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, 2010, art. 10 uw. 7).1. Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. 2. Podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest umowa. 3. Spory w zakresie zwrotu dotacji rozstrzygają sądy powszechne. Świadczenie pomocy polega na wspieraniu w sytuacjach trudnych (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3.3.2010 r., III SA/Gl 255/10 (LEX nr 606772)), co nie ma miejsca przy organizacji transportu publicznego. Ponadto pomoc w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 2 USamorzGm
art. 10 USamorzGm jest jednak świadczeniem podlegającą zwrotowi, co wyklucza użycie tego przepisu jako podstawy do rozliczeń za wykonanie zadania.1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. 2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. W związku z powyższym odpada finansowanie realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie pomocy. b. obowiązek partycypacji w art. 74 ust. 2 USamorzGm
art. 74 USamorzGm 1. Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. 2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania. Zgodnie z art. 74 ust. 2 USamorzGm
art. 74 USamorzGm gmina powierzająca zadanie publiczne do wykonania innej jednostce administracyjnej, ma obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania. „1. Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. 2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania. Należy więc ustalić, czy:
(1) art. 74 ust. 2 USamorzGm
art. 74 USamorzGm jako podstawa prawna dyspozycji finansowych1. Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. 2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania. (...) (2) przesłanki zastosowania art. 74 ust. 2 USamorzGm Podstawową przesłanką jest tu zawarcie porozumienia międzygminnego o powierzeniu wykonywania zadań publicznych. Jak wskazano w innej opinii, w świetle prawa polskiego jest dopuszczalne zawarcie porozumienia międzygminnego o realizacji lokalnego transportu zbiorowego w strefie transgranicznej. (3) forma partycypacji Art. 74 ust. 2 USamorzGm
art. 74 USamorzGm nie przesądza o formie partycypacji.1. Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. 2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania. Forma partycypacji powinna być uregulowana w samej treści porozumienia.” (Cybulska w: Dolnicki (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, ABC 2010, art. 74 uw. 2 na końcu; por. Pławecki w: Jyż/Pławecki/Szewc, Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, ABC 2010, art. 74 uw. 7; Dominowska w: Hauser (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, C.H.Beck 2011, art. 74 nb. 13). W dotychczas analizowanych przypadkach wewnątrzkrajowych (zob. umowa między Poznaniem i Luboniem∞) przekazanie środków odbywało się w formie dotacji (art. 221 UFinansePubl
art. 221 UFinansePubl w zw. z art. 46 UDochJednSamTer1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. 2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. 3. Umowa, o której mowa w ust. 2, powinna określać: 1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania; 2) wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności; 3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego; 4) tryb kontroli wykonywania zadania; 5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji; 6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż terminy zwrotu dotacji określone w niniejszym dziale. 4. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.
art. 46 UDochJednSamTer ). Jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego, na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od tych jednostek dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Dotacją są wg art. 126 UFinansePubl
art. 126 UFinansePubl podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu (państwa, jednostek samorządu terytorialnego) bądź z państwowych funduszy celowych przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Ponieważ chodzi o finansowanie bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, to dotacja powinna mieć formę dotacji celowej (art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. c) UFinansePubl). Jednakże RIO kwestionuje taką formę rozliczeń (zob. Stanowisko Kolegium Regionalej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze w sprawie dofinansowania przez Gminę Słubice deficytowych przejazdów komunikacji miejskiej∞).Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. 4. Ustawa o finansach publicznych Podstawą prawną muszą być więc przepisy ogólne o finansach publicznych. W rachubę wchodzą przepisy art. 220 UFinansePubl
art. 220 UFinansePubl oraz art. 221 UFinansePubl1. Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. 2. Podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest umowa. 3. Spory w zakresie zwrotu dotacji rozstrzygają sądy powszechne.
art. 221 UFinansePubl .1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. 2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. 3. Umowa, o której mowa w ust. 2, powinna określać: 1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania; 2) wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności; 3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego; 4) tryb kontroli wykonywania zadania; 5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji; 6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż terminy zwrotu dotacji określone w niniejszym dziale. 4. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia. a. przekazanie środków na podstawie art. 220 ust. 1 UFinansePubl
art. 220 UFinansePubl 1. Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. 2. Podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest umowa. 3. Spory w zakresie zwrotu dotacji rozstrzygają sądy powszechne. Przekazanie dotacji na tej podstawie wymaga istnienia trudnej sytuacji u podmiotu wspieranego ("pomoc"). Ten wypadek tutaj jednak nie ma miejsca (zob. więcej w dokumencie dot dotacji celowych wg art. 220 UFinansePubl). b. przekazanie środków na podstawie art. 221 ust. 1 UFinansePubl
art. 221 UFinansePubl 1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. 2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. 3. Umowa, o której mowa w ust. 2, powinna określać: 1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania; 2) wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności; 3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego; 4) tryb kontroli wykonywania zadania; 5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji; 6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż terminy zwrotu dotacji określone w niniejszym dziale. 4. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia. Zob. więcej w odrębnym dokumencie. 5. Umowne podstawy transferu środków publicznych za granicę (...) D. Odpowiedź (...) CategoryOpiniePrawne CategoryPublicznyTransportZbiorowy CategoryPrawoFinansowe
informacja prawna  |  regulamin  |  korzystanie z treści wyłącznie w oparciu o licencję openlaw.pl ©
Valid XHTML 1.0 Transitional∞  |  Valid CSS∞  | 
Powered by Wikka Wakka Wiki 1.1.6.3∞
|
Strona zosta�a wygenerowana w 0.0576 sekund
brak komentarzy do strony. [dodaj komentarz]